Pszichológia BA
Humántudományi Kar
Pannon Egyetem
Az elméleti tudással megalapozott szakterületi kutatásra történő felkészítés érvényesül a viselkedéselemző képzés során, ugyanakkor a vezetett közös és egyéni csoportmunkák, projektek, kutatások és a sajátélmény, az önismeretfejlesztési módszerek a képzés gyakorlati szemléletének megfelelően folyamatosan jelen vannak. Emellett a kutatók, kutatási műhelyek munkájába történő bekapcsolódásra is lehetőséget kapnak a képzés érdeklődő képviselői.
A képzés a céljait és a viselkedéselemző szakember feladatköreit figyelembe véve, a képzés az önállóan és csoportban végzett felelős elemző-kutató, több szereplővel együttműködni képes feladatvégzésre készít fel. Célként tűzi ki a gyakorlati problémákat felismerő, arra reflektálni képes szakemberek képzését, akik korszerű hazai és külföldi forrásokat azonosítanak és feldolgoznak, tudatos, megfelelő adatokon alapuló és felelős munkát végeznek és a célcsoporthoz illeszkedően szóban és írásban képviselni és prezentálni képesek véleményüket.
Ezen célok érdekében a képzés a pedagógiai folyamat során a szakmai, módszertani felkészítésben a négy szakterület elméleti és módszertani alapismereteinek, kompetenciáinak fejlesztését a szak orientációja szerint az előadás-gyakorlat kiegyensúlyozott arányban valósítja meg. Az előadások mellett gyakorlat/szeminárium formában gyakorlatorientált megközelítéssel alkalmazva mélyítik tudásukat a hallgatók.
A tanulási módszerek a képzés előrehaladása során egyrészt a kritikus gondolkodás fejlesztésében a „megértés-alkalmazás-elemzés-megoldások értékelése- megoldások létrehozása” logikát, másrészt a tudáskonstrukció és reflexió támogatásához az „oktatói irányítás-támogatás mellett végzett csoportmunka - önálló csoportmunka - támogatott egyéni munka - önálló egyéni feladatvégzés” logika mentén célozza a hallgatói kompetenciák folyamatos bővítését, fejlesztését.
A szakmai szocializáció fejlesztése érdekében a képzés hozzá kíván járulni az önismeret és az önismereti igény fejlesztéséhez a módszertani eszközök, technikák sajátélményű alkalmazása, valamint változatos módszereken alapuló tréning-foglalkozások, alkalmazott területi gyakorlatok képzésen átívelő folyamatával.
Az első két évben a viselkedéstudományi szakterületi alapozás és a módszertani repertoár kialakítása történik. Az interaktív előadások mellett a szakterületi fókusznak megfelelően gyakorlatok és szakirodalom feldolgozás során készülnek fel a hallgatók a képzést záró portfólió 4 (rész-)műhelymunkájának elkészítésére. A műhelymunkákban a szakterületi témákhoz kapcsolódó ismeretek esszé formájú, rendszerezett, logikus és problémaorientált összegzésére való képességüket, valamint az adott szakterületi viselkedéselemzési probléma azonosításához vagy megoldásához kapcsolódó kutatómunka megtervezéséről, elvégzéséről vagy abban való részvételre készít fel a képzés.
A képzés szemléletéből következően az alábbi módszertani megközelítéseket érvényesíti: gyakorlatorientált és tapasztalati tanulás; csoportos, majd egyéni formában megvalósuló projekt-alapú/ probléma-alapú tanulás; kutatás-alapú tanulás.
A képzés első szakaszában támogatott a gyakorlatorientált és tapasztalati tanulás. Többek között „eset/ probléma”-feldolgozásra, -elemzésekre alapján történik a szakterületi tudományos ismeretek (szakirodalom, esettanulmányok, kutatások/ kísérletek demonstrációja, laborgyakorlatok elméleti és módszertani feldolgozása) bevezetése és a módszertani alapok feldolgozása.
Ezt követi a viselkedéstudományi ismereteket felhasználva valós gyakorlati problémák/ jelenségek támogatott, csoportos megoldásának/intervenciójának a megtervezése, projekt-alapú módszerrel, probléma-alapú vagy kutatási-alapú tanulás megközelítésben.
A témavezetői támogatással kidolgozott részműhelymunkák az írásos formával és a szakmai zsűri előtti prezentációval egyrészt megalapozzák a tudományos kommunikáció gyakorlását, másrészt a szakmai zsűritől és a témavezetőtől kapott értékelés alapot nyújt a szakdolgozati portfólió részeként teljes műhelymunkává fejleszteni kívánt önálló kutatásra vonatkozó reflexiók, kritikák integrálására a további munkához.
A képzés ebben a vonatkozásban is folyamatosan hangsúlyt helyez az önismereti reflexióra: a fentiek mellett a csoportfeladatokhoz kapcsolódó szerepre, hozzájárulásra és fejlődésre vonatkozó beszámolók formájában, valamint a képzés második felétől hangsúlyosan az érintettekért, közösségekért felelős, etikus, szakmai kompetenciahatárokat betartó munka igényének képviseletével.
Képzési idő
6 félévKinek ajánljuk ezt a szakot?
- Érdekelnek a lelki jelenségek, az önismeret és az emberismeret.
- Könnyen megtalálod a közös hangot az emberekkel.
- Kíváncsi vagy milyen törvényszerűségek határozzák meg viselkedésünket és gondolkodásunkat.
- Szeretnéd megérteni az emberek nehézségeit, hogy segíthess nekik.
Elhelyezkezdési információk
szupervízió mellett:
- egészségügyi intézményekben
- oktatási intézményekben (iskola, óvoda, nevelési és pályaválasztási tanácsadó)
- büntetés-végrehajtási intézményekben, katonaságnál
- családgondozóban és gyámügyi hivatalnál
- mentálhigiénés intézményekben
- civil szervezeteknél, sportegyesületeknél
- munkaügyi központokban
- kis- és középvállalatoknál, multinacionális cégeknél
továbbtanulhatsz Pszichológia mesterszakon
Oklevélben szereplő szakképzettség neve
Finanszírozás
300.000 Ft/félévMit fogsz tanulni a képzés során?
Tanterv
https://htk.uni-pannon.hu/hallgatoknak/modelltantervekFelvételi követelmények, pontszámítás
Érettségi-felvételi vizsgatárgyak (az alábbiak közül kettőt kell választani):
informatika vagy állampolgári ismeretek vagy történelem vagy társadalomismeret vagy pszichológia vagy matematika vagy magyar nyelv és irodalom vagy digitális kultúra vagy biológia vagy választható szakmai előkészítő vizsgatárgyak(oktatási alapismeretek) vagy választható ágazati szakmai érettségi vizsgatárgyak(pedagógiai ismeretek; pedagógia ismeretek) vagy idegen nyelv(spanyol nyelv; orosz nyelv; olasz nyelv; német nyelv; francia nyelv; angol nyelv)
Kérdésed van? Vedd fel a kapcsolatot velünk!
Email: pszichologia@htk.uni-pannon.hu és mentalhigiene@htk.uni-pannon.hu
Facebook: https://www.facebook.com/pe.htk.pmi
Instagram: https://www.instagram.com/pe_htk.pmi/